Η κληρονομιά μας

Από την αρχαιότητα έως σήμερα


Ο ιστός από το αρχαίο ἵστημ, στέκομαι ή αλλιώς αργαλειός χρησιμοποιούταν από τις γυναίκες στα βάθη των αιώνων και αποτελούσε ζωτικό μέρος του σπιτιού. Ικανοποιούσε βασικές ανάγκες όπως ένδυση και υφαντά για την καθημερινή χρήση της οικογένειας.

Τα νήματα που χρησιμοποιούσαν ήταν μαλλί, μετάξι και βαμβάκι. Η επεξεργασία του μαλλιού γινόταν από τις ίδιες τις γυναίκες. Μια διαδικασία επίπονη και κουραστική που ακολουθούταν από τη βαφή όπου για να πετύχουν τον επιθυμητό χρωματισμό χρησιμοποιούσαν και τα ανάλογα φυτά όπως φλούδια καρυδιών, λουλάκι ή ριζάρι. Η αρχαία λέξη για την υφαντουργία ήταν η λέξη «ταλασία» από το επίθετο «τάλας» που σημαίνει ταλαίπωρος.

Σήμερα ο χειροκίνητος αργαλειός έχει σχεδόν καταργηθεί αφού έχει αντικατασταθεί από τον ηλεκτρικό και η διαδικασία της ύφανσης έχει μηχανοποιηθεί. Μπορούμε μόνο να βρούμε σε ελάχιστα σπίτια και σε μουσεία λαϊκής τέχνης.

Η κληρονομιά μας

Από την αρχαιότητα έως σήμερα


Ο ιστός από το αρχαίο ἵστημ, στέκομαι ή αλλιώς αργαλειός χρησιμοποιούταν από τις γυναίκες στα βάθη των αιώνων και αποτελούσε ζωτικό μέρος του σπιτιού. Ικανοποιούσε βασικές ανάγκες όπως ένδυση και υφαντά για την καθημερινή χρήση της οικογένειας.

Τα νήματα που χρησιμοποιούσαν ήταν μαλλί, μετάξι και βαμβάκι. Η επεξεργασία του μαλλιού γινόταν από τις ίδιες τις γυναίκες. Μια διαδικασία επίπονη και κουραστική που ακολουθούταν από τη βαφή όπου για να πετύχουν τον επιθυμητό χρωματισμό χρησιμοποιούσαν και τα ανάλογα φυτά όπως φλούδια καρυδιών, λουλάκι ή ριζάρι. Η αρχαία λέξη για την υφαντουργία ήταν η λέξη «ταλασία» από το επίθετο «τάλας» που σημαίνει ταλαίπωρος.

Σήμερα ο χειροκίνητος αργαλειός έχει σχεδόν καταργηθεί αφού έχει αντικατασταθεί από τον ηλεκτρικό και η διαδικασία της ύφανσης έχει μηχανοποιηθεί. Μπορούμε μόνο να βρούμε σε ελάχιστα σπίτια και σε μουσεία λαϊκής τέχνης.

Στην ανέμη μου πιάστηκες και θεϊκό ιστό υφαίνεις. Τόση λαχτάρα να φανείς σαν σε σεντούκι χρόνια κλεισμένη να ‘σουν. Στης Κίρκης τον αργαλειό εφάνης και το στημόνι στο πλάι σου στέκει μόνο.

Στην ανέμη μου πιάστηκες και θεϊκό ιστό υφαίνεις. Τόση λαχτάρα να φανείς σαν σε σεντούκι χρόνια κλεισμένη να ‘σουν. Στης Κίρκης τον αργαλειό εφάνης και το στημόνι στο πλάι σου στέκει μόνο.

Στην ανέμη μου πιάστηκες και θεϊκό ιστό υφαίνεις. Τόση λαχτάρα να φανείς σαν σε σεντούκι χρόνια κλεισμένη να ‘σουν. Στης Κίρκης τον αργαλειό εφάνης και το στημόνι στο πλάι σου στέκει μόνο.

Ο Λοΐζος Συρίγος, γεννημένος στον Πειραιά και απόφοιτος οικονομικών του Πανεπιστημίου του Brighton της Αγγλίας, ανέλαβε το 2001 την οικογενειακή επιχείρηση λευκών ειδών όπου και συνέχισε να διαχειρίζεται μέχρι σήμερα. Η έντονη ανησυχία του, ο θαυμασμός και η αγάπη για την Ελλάδα τον ώθησαν στην επέκταση της δραστηριότητάς του με νέες συνεργασίες στην παραγωγή προϊόντων αργαλειού αναβιώνοντας την αρχαία τέχνη της υφαντικής.

Έτσι το 2018 γεννήθηκε η Kirki’s Loom. Το ομαδικό του πνεύμα συναντά την σχεδιάστρια της εταιρείας Χινοπώρου Λαμπρινή και η πρώτη συλλογή είναι πλέον γεγονός. Υψηλής αισθητικής δημιουργίες ενώνουν την υφαντική με την υψηλή ραπτική και το αποτέλεσμα είναι μοναδικό. Το όλο του εγχείρημα μπορεί να αποκαλεστεί τολμηρό και ριψοκίνδυνο αφού ο ξύλινος αργαλειός έχει σχεδόν μουσειοποιηθεί, τα πάντα γύρω μας κινούνται με ξέφρενους ρυθμούς και εκείνος παραμένει πιστός στο όραμα του να φέρει τον παραδοσιακό τρόπο ύφανσης ξανά στην επιφάνεια.

Συρίγος Λοΐζος

Ιδρυτής & Διευθυντής Παραγωγής

Ο Λοΐζος Συρίγος, γεννημένος στον Πειραιά και απόφοιτος οικονομικών του Πανεπιστημίου του Brighton της Αγγλίας, ανέλαβε το 2001 την οικογενειακή επιχείρηση λευκών ειδών όπου και συνέχισε να διαχειρίζεται μέχρι σήμερα. Η έντονη ανησυχία του, ο θαυμασμός και η αγάπη για την Ελλάδα τον ώθησαν στην επέκταση της δραστηριότητάς του με νέες συνεργασίες στην παραγωγή προϊόντων αργαλειού αναβιώνοντας την αρχαία τέχνη της υφαντικής.

Έτσι το 2018 γεννήθηκε η Kirki’s Loom. Το ομαδικό του πνεύμα συναντά την σχεδιάστρια της εταιρείας Χινοπώρου Λαμπρινή και η πρώτη συλλογή είναι πλέον γεγονός. Υψηλής αισθητικής δημιουργίες ενώνουν την υφαντική με την υψηλή ραπτική και το αποτέλεσμα είναι μοναδικό. Το όλο του εγχείρημα μπορεί να αποκαλεστεί τολμηρό και ριψοκίνδυνο αφού ο ξύλινος αργαλειός έχει σχεδόν μουσειοποιηθεί, τα πάντα γύρω μας κινούνται με ξέφρενους ρυθμούς και εκείνος παραμένει πιστός στο όραμα του να φέρει τον παραδοσιακό τρόπο ύφανσης ξανά στην επιφάνεια.

error: Content is protected!